Siivousresurssien optimointi tehostuu teknologian avulla
Teknologia

Siivousresurssien optimointi tehostuu teknologian avulla

Kiinteistön siisteydellä on vaikutusta asiakkaiden laatumielikuvaan. Siivoustyötä tehostavan Tork Vision Siivous -ratkaisun tyytyväisiin käyttäjiin kuuluu muun muassa Tampereen Nokia Arenan kiinteistö- ja turvallisuuspäällikkö Jani Helenius. 

Jokaisessa yrityksessä tiedetään, että työ voi joskus olla tehotonta. Teknologian kehityksen myötä tarjolla on kuitenkin ratkaisuja, joiden avulla työskentely on muuttunut aiempaa tehokkaammaksi ja paremmaksi.

Konkreettisesti kehitys näkyy muun muassa siivousalalla, jossa teknologialla on onnistuttu helpottamaan siivoojien työtä ja parantamaan työnlaatua. Innovatiivisilla ratkaisuilla on onnistuttu tehostamaan toimintaa, kun tiedetään missä suurimmat tarpeet ovat.

Suomessa suurimpiin hygienia-alan toimijoihin kuuluva Essity lanseerasi muutama vuosi sitten Tork Vision Siivous -järjestelmän, joka on mullistanut siivoojien työtä ja tuonut yrityksille uuden – ja ehkä hieman yllättävänkin – tavan parantaa omaa liiketoimintaansa.

– Tällä ratkaisulla on vähennetty siivousaikaa 20 prosentilla. Siivoojan ajankäyttöä voidaan tehostaa vähentämällä turhia annostelijoiden tarkastuksia, kertoo Essityn aluepäällikkö Larri Isokääntä.

Essityn digitaalinen ratkaisu nojaa nimenomaan siihen, että vähemmän on enemmän. Siivooja pystyy tekemään työnsä entistä laadukkaammin karsimalla ”turhaa työtä”, mikä on kaikkien etu.

Tork Vision Siivous on reaaliaikaiseen dataan pohjautuva ratkaisu, joka optimoi siivousresursseja oikein. Järjestelmä tunnistaa sensorien avulla, mitkä saniteettitilat tarvitsevat siivoustoimenpiteitä ja ilmoittaa tarpeesta reaaliajassa siivoojan älylaitteeseen.

– Itse vertaan ratkaisua muun muassa teksti-tv:n lukemiseen. Sieltä saa aina kaiken tarvittavan tiedon saman tien, ja sen myötä minä pysyn ajan hermolla, Isokääntä toteaa.

Toinen hyvä vertauskuva löytyy navigaattoreista.

– Kuten navigaattorit ohjaavat autoilijaa oikeaan paikkaan, meidän ratkaisu ohjaa siivoojia oikeaan paikkaan. Siivoojan ei tarvitse haahuilla ympäriinsä, kun hän tietää koko ajan, mihin pitää mennä.

Tork Vision Siivous tunnistaa esimerkiksi, jos saniteettitiloissa on WC- tai käsipaperi loppumassa. Se myös seuraa kävijätiheyttä, mikä kertoo siivoustarpeesta.

– Siivoojat ovat monesti tottuneet noudattamaan samaa reittiä työpäivän aikana, ja tällöin saatetaan siivota joka päivä kokoustila, jota ei ole käytetty puoleen vuoteen. Tork Vision Siivouksella suunnitelmasta tehdään dynaaminen, eli tehtävät muuttuvat tarpeiden mukaan.

Vähemmän on enemmän -ajattelu näkyy myös materiaaleissa, kuten WC-paperissa.

– Olen nähnyt, kun siivooja heittää pois WC-paperirullan, jossa on paperia vielä 50 metriä. Syy oli pelkästään siinä, että hän halusi varmistaa paperin riittävän seuraavaan aamuun vaihtamalla uuden rullan. Tork Visionilla pystytään olemaan aiempaa kustannustehokkaampia, koska sen avulla tarpeita osataan resurssoida tarkemmin.

Siisteys tärkeä kilpailutekijä

Etenkin pandemia-aikana yrityksissä on korostunut tarve hoitaa hygieniapuoli täydellisesti, koska esimerkiksi saniteettitiloissa taudit leviävät helposti. Siisteys on myös selkeä kilpailutekijä, sillä se vaikuttaa asiakkaiden mielikuvaan yrityksestä.

– Jos esimerkiksi kauppakeskuksen saniteettitilat ovat epäsiistit, asiakas saattaa helposti valita sen takia seuraavalla kerralla kilpailevan kauppakeskuksen, Isokääntä sanoo.

Huonon mielikuvan syntyminen voi johtua muun muassa siitä, että käsipaperiteline on koko ajan tyhjänä. Paperia pitäisi olla aina saatavilla, koska jos sitä ei ole, asiakkaat käyvät vuorotellen työntämässä märät kätensä tyhjään käsipaperitelineeseen, jossa virukset elävät hyvin ja tarttuvat helposti.

– Pandemia-aikana käsipaperin käyttö on lisääntynyt 31 prosentilla, ja jopa kolmannes saniteettitiloissa vierailevista ihmisistä käy siellä vain pesemässä kädet.

Kiinteistöissä kaikki kiteytyy lopulta yhteen asiaan: asiakaskokemukseen.

– Kokonaisuudessaan Tork Vision Siivouksella pystytään rakentamaan aiempaa parempaa asiakaskokemusta, ja se on iso arvotekijä, Isokääntä päättää.

Tarpeeseen perustavalle siivoukselle on siis tilausta, sillä vaikutukset näkyvät muuallakin.

Lähteet: ePressi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *