Teknologia

Volkswagen tuo markkinoille langattoman verkon kautta tehtävät päivitykset kaikkiin ID.-malleihin

  • Volkswagen jatkaa muuttumista autojen valmistajasta johtavaksi ohjelmistopohjaiseksi globaaliksi liikkumispalveluiden tarjoajaksi
  • Kaikkiin ID.-malleihin – ID.3, ID.4 ja ID.4 GTX – nyt saatavilla langattoman verkon kautta tehtävät veloituksettomat ohjelmistopäivitykset
  • Ensimmäinen langaton päivitys – ID.Software 2.3 – sisältää päivityksiä mm. IQ.Light-led‐matriisiajovalojen, kuljettajaa avustavien järjestelmien sekä tuulilasinäytön toimintaan
  • Suomessa langattoman verkon kautta tehtävät päivitykset alkavat viikolla 40/2021

Volkswagen ottaa seuraavan ison askeleen tavoitteessaan muuttua autojen valmistajasta johtavaksi ohjelmistopohjaiseksi globaaliksi liikkumispalveluiden tarjoajaksi,  ACCELERATE-strategian mukaisesti. Tästä päivästä lähtien kaikki ID.-mallit voivat vastaanottaa säännöllisiä langattoman verkon kautta tehtäviä ohjelmistopäivityksiä. Tähän mennessä testivaiheen päivitykset ovat olleet saatavilla vain tiettyjen markkinoiden ID. First Movers Club -Facebook-ryhmän jäsenille. ID.-malliston ohjelmistoversio 2.3 tarjoaa täysin uusia toimintoja ja optimoi jo olemassa olevia. Koko ID.-malliston verkostoituminen luo perustan Volkswagenin uudenlaiselle, asiakaspainotteiselle liiketoimintamallille. Toistaiseksi Volkswagen on ainut suuren volyymin autovalmistaja, joka tarjoaa tätä teknologiaa asiakkailleen.

”Langattoman verkon kautta tehtävien ohjelmistopäivitysten täysi saatavuus korostaa Volkswagenin innovaatioiden kapasiteettia ja muodostaa perustan täysin uudenlaiselle, digitaaliselle asiakaskokemukselle. Samaan aikaan luomme perustaa uudenlaisille digitaalisille liiketoimintamalleille ja saavutamme yhden päätavoitteemme ACCELERATE-strategiassa”, sanoo Volkswagen-brändistä vastaava johtaja Ralf Brandstätter.

Langattoman verkon kautta tehtävät päivitykset ovat uusien liiketoimintamallien perusta ja lisäansaintatapa

Tulevaisuudessa Volkswagen suunnittelee tarjoavansa asiakkailleen veloituksettoman ohjelmistopäivityksen joka kahdentoista viikon välein pitääkseen autot ajan tasalla ja parantaakseen asiakaskokemusta. Volkswagen tähtää myös lisätulojen ansaitsemiseen testivaiheen aikana uusilla, tietoon perustuvilla liiketoimintamalleilla – palveluilla ja toiminnoilla, joita asiakas voi halutessaan tai tarvitessaan tilata. Näitä voisivat olla esimerkiksi Travel Assist -järjestelmän aktivointi tai parempi akun suorituskyky pidemmillä matkoilla, tai jopa automatisoidun ajamisen toiminnot myöhemmässä vaiheessa. Volkswagen näkee tässä mahdollisuuden usean sadan miljoonan lisäansioihin seuraavien vuosien aikana.

Asiakas keskiössä

Langattoman verkon kautta tehtävät ohjelmistopäivitykset on kehitetty läheisessä yhteistyössä Volkswagen-konsernin ohjelmistoyrityksen CARIADin kanssa. ”Uudet päivitykset ovat keskeisiä toimintoja digitaalisessa, täysin liitetyssä autossa. Niistä tulee nopeasti osa asiakkaiden arkipäiväisiä toimintoja, aivan kuten älypuhelimet. Ohjelmistokehitys on nopeaa ja toistettavissa olevaa. Työskentelemme lyhyillä sykleillä, kuten teknologiayritys, ja tarjoamme vastaavasti päivityksiä asiakkaillemme myös nopeassa tahdissa”, sanoo Volkswagen-brändin teknisestä kehityksestä vastaava johtaja Thomas Ulbrich.

Volkswagen haluaa pitää asiakkaaseen yhteyttä myös auton oston tapahduttua tarjotakseen digitaalisia palveluja. ”Autot, joissa on aina viimeisin ohjelmisto, voivat tarjota erinomaisen digitaalisen kokemuksen ja ovat siten myös erittäin tärkeitä tulevaisuuden menestyksen kannalta. Säännöllisten ohjelmistopäivitysten avulla auto ei vain pysy ajan tasalla – vaan tulee jopa paremmaksi”, jatkaa Ulbrich.     

Päivityksillä optimoidaan turvallisuus- ja mukavuustoimintoja

Jotkut uudet toiminnot vaikuttavat ID.Light-valoihin, valojuovaan tuulilasin alaosassa. Se antaa nyt kuljettajalle informaatiota, jolla kuljettaja voi vaikuttaa energian säästöön ajaessa, ja kun mukautuva vakionopeudensäädin on käytössä. Monitoimikameran kuvankäsittelyä on myös parannettu, nyt se tunnistaa myös moottoripyöräilijät ja muut tienkäyttäjät nopeammin. Sama pätee myös ajamiseen pimeässä; kun autossa on IQ.Light-led-matriisiajovalot, dynaaminen valotoiminto pystyy ohjaamaan etuvalojen valokeilaa yhä tarkemmin. Infotainment-järjestelmän grafiikat tulevat rauhallisemmiksi ja selvemmiksi, sekä ovat yhä intuitiivisempia – tämä on osoitus siitä kuinka Volkswagen reagoi asiakkaiden antamaan palautteeseen.

Digitaalinen asiakaskokemus tulee yhä keskeisemmäksi tekijäksi tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä koko auton eliniän ajan. Osana ACCELERATE-strategiaa, langattoman verkon kautta tehtävät päivitykset luovat perustan uusille liiketoimintamalleille ja asiakaskeskeiselle tuoteoptimoinnille.     

Lähde: News Cision


Muita aiheita muualta

Mikä on tubettaja?

Tubettaja tuottaa videosisältöä verkkoon yksin tai ryhmässä YouTube-videopalveluun, jonne  sisältö suosituimpana suoratoistovideopalveluna useimmiten ladataan. Monet tubettajat tekevät videoita työkseen, sillä he saavat videoiden katseluista tuloja. Moni tubettaja saa tulonsa kaupallisesta yhteistyöstä tai videoissa pyörivistä mainoksista. Kaikki tubettajien tulot ovat veronalaista tuloa ja niistä pitää maksaa veroa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *