Muu tekniikka Sovellukset Teknologia Tietotekniikka

Porin Gigantti tarjoaa digitukea senioreille SuomiAreenassa 12.7.

Gigantin myymälät huomioivat ikäihmisten arjen teknologisia haasteita entistä ratkaisukeskeisemmin, kuten järjestämällä opastustilaisuuksia ja jalkautumalla tapahtumiin. Gigantin paikallinen asiantuntijatiimi tarjoaa digitukea ja palveluetuja senioreille Porin SuomiAreenassa, vanhusseurapalvelu Seuranan-osastolla torstaina 12.7. kello 14.

Teknologia voi yhdistää ihmisiä ja tuoda viihtyvyyttä sekä apua arkeen, mutta se vaatii käyttäjältään myös tietotaitoja. Digitalisaatio etenee Suomessa nopeaa vauhtia, mutta syrjäytymisriskitkin kasvavat. Gigantin vuosittaisten Tech Trouble -tutkimustulosten* mukaan erityisesti tekniset termit, laitteiden ymmärtämisen ja opastuksen puute ovat keskiössä kehityksessä, joka syventää ihmisten välisiä digikuiluja entisestään. Erityisesti ikäihmisillä tuen tarve on suuri ja monisyinen – useat seniorit kaipaavat apua aina kodinelektroniikan käytöstä erilaisten, digitalisoituneiden palvelujen käyttöön.

Gigantin myymälöissä digikuilujen kaventamiseen on tartuttu ikäihmisten kohdalla yhä vahvemmin. Porin Gigantin tavaratalopäällikkö Aleksi Rantalaiho kertoo henkilökunnan huomioivan senioriasiakkaita niin, että jokainen kohdattu kokee aidosti saavansa apua arkeensa.

”Tiedostamme, että jo kodinelektroniikkamyymälään meno ja palvelutilanne saattavat stressata ikääntyviä asiakkaitamme – perustietotaidot voivat olla heikonlaiset, ympärillä on usein vilinää, ja puheessa vilahtelee hämmentäviäkin termejä. Siksi haluamme madaltaa kynnystä kysyä Gigantista apua ja tarjota lähestyttävää, selkokielistä ja opastavaa palvelua. Pyrimme järjestämään kohtaamisia myös myymälän normaalirutiinien ulkopuolella, minkä myötä jalkaudumme SuomiAreenalle Seuranan osastolle, ja annamme käytännön digitukea ja palveluetuja ikäihmisille. Seuranan tekemä seniorityö on todella tärkeää, ja haluamme Porin Gigantissa tukea sitä tarjoamalla kodinelektroniikkaan liittyviä tietotaitoja myös Seuranan kummeille, jotka vierailevat ikäihmisten luona”, Rantalaiho kertoo.

Tämän lisäksi Porin Gigantissa kaavaillaan syksyksi erityistä Seniorien digiaamua, jossa laitteiden ominaisuuksiin ja käyttöön opastettaisiin rennosti ja kiireettömästi, myymälän tarjoamien aamukahvien parissa. Rantalaiho vinkkaakin aiheesta kiinnostuneille paikallistoimijoille olemaan yhteydessä – yhdessä saadaan usein enemmän aikaan.

Myös Seuranalla yhteistyö Gigantin kanssa on otettu ilolla vastaan, kertoo asiakkuusjohtaja Fanni Helin.

”Seuranan ydinajatus on tuottaa virkistystä, hyvinvointia ja seuraa vanhuksille – vietämme aikaa yhdessä ja teemme mukavia asioita seniorin toiveiden mukaan. Tärkeä osa palveluamme on auttaa vanhuksen ja omaisten yhteydenpidossa ja haluamme tarjota käytännön apua myös digiosaamisen tukemiseen. Gigantin asiantuntija-apu on meille arvokasta, ja toivotammekin kaikki tervetulleeksi SuomiAreenan Seurana-osastolle kuulemaan lisää”, Helin kuvailee.

Porin Gigantin asiantuntijat Hermanni JakonenMika Mäkelä ja Joona Mäkilä ovat Seuranan tapahtumaosastolla SuomiAreenan ranta-alueella tiistaina 12.7. kello 14 kertomassa, miten erilaiset tukipalvelut helpottavat senioreiden digiarkea. Kolmikko vastailee paikan päällä myös kodinelektroniikkakysymyksiin ja antaa arkineuvoja älypuhelinpulmissa. Seurana-osastolla vieraileville on tarjolla lisäksi erityinen Gigantin lahjakorttietu huolenpitopalveluun liittyen.

* Gigantin tuoreimmat Tech Trouble 2022 -tutkimustulokset julkaistaan loppukesästä.

Lähde: Gigantti
Kuva: Shutterstock

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.