lämpöpumppu
Sovellukset Teknologia Tekoäly

LämpöYkkönen tuo markkinoille tekoälypohjaisen palvelun

LämpöYkkönen tuo markkinoille tekoälypohjaisen lämpöpumpun ohjauksen yhteistyössä kotimaisen innovaatioyrityksen Kapacity.io:n kanssa. Älykäs ohjaus optimoi lämpöpumpun käyttöä huomioiden kodin kulutusprofiilin, ennakoiden sääennusteet sekä sähkön spot-hintaan perustuvan hinnoitteluohjauksen.

Energiahintojen vaihtelu on luonut kotitalouksille tarpeen optimoida omaa energiankulutustaan tuntikohtaisesti ja tulevaisuudessa jopa varttitasolla.  

LämpöYkkösen toimitusjohtaja Veli-Matti Hautakosken mukaan pilottihankkeissa on kyetty todentamaan, että lämpöpumpuilla lämmitettävissä taloissa voidaan älykkäällä ohjauksella saada aikaan jopa 5–25 % energiatehokkuushyötyjä koko vuoden kulutuksesta.  

Parhaat hyödyt saavutetaan muuttuvahintaisilla sähkösopimuksilla, eli niin sanotuilla pörssisähkösopimuksilla, tällöin älykäs ohjaus keskittää lämpöpumppujen käytön sille ajalle, kun sähkönhinta on edullisinta. 

Myös kiinteähintaisten sopimusten asiakkaat hyötyvät tekoälypohjaisesta ohjauksesta. Palvelu auttaa heitä tehostamaan sähkönkulutusta, jolloin he käyttävät määrällisesti vähemmän sähköä ja maksavat näin ollen aiempaa pienempiä sähkölaskuja. 
 
Älykkään ohjauksen kaltaiset digitaaliset ratkaisut automatisoivat kotitalouksien energiankäyttöä – tarpeen tullen lykkäävät tai painottavat sitä sähkön hinnan vaihdellessa. Tekoäly oppii talon energiankäyttöprofiilin ja alkaa käyttää lämpöpumppua sen mukaisesti. 

Näiden ratkaisujen avulla kotitalouksista tulee osa Suomen energiainfraa, ja niillä tulee olemaan merkittävä rooli sähkömarkkinoiden tasapainottajana. 

Energiankulutuksen optimointiin tähtäävä Älykäs ohjaus -palvelu on saatavilla LämpöYkkösen omille uusille ja vanhoille lämpöpumpun hankkineille asiakkaille tietyin merkki- ja laitetyyppirajauksin osana huolenpitosopimuksia. 

Lähde: STT / LämpöYkkönen
Kuva: LämpöYkkönen


Muuta mielenkiintoista luettavaa

Coca-Cola hyödyntänyt tekoälyä – Coca-Cola 3000 saapuu myös suomeen

Syyskuussa Suomen kauppoihin saapuu ensimmäinen Coca-Cola, jonka maun ja pakkauksen kehittämisessä on hyödynnetty tekoälyä. Rajoitetun ajan myynnissä olevan juoman nimi viittaa makuun vuodelta 3000. Coca-Cola 3000 on kansainvälisesti kahdeksas Creations-juoma ja samalla toinen Suomessa myyntiin tuleva.

Samsung julkisti uuden ViewFinity S9 5K-näyttönsä

Samsung ViewFinity S9 on varusteltu kaikilla graafisen suunnittelun ja valokuvauksen kaltaisilla aloilla tarvittavilla työkaluilla, ja se on myös nimetty CES Innovation Award -palkinnon saajaksi vuonna 2023. ViewFinity S9 tarjoaa 5K (5 120 x 2 880) -resoluutiollaan poikkeuksellisen laadukkaan kuvan ja tekstin tarkkuuden. Sen avulla ammattilaiset voivat työskennellä erittäin korkearesoluutioisen sisällön parissa ilman tarvetta zoomaamiselle.

Miksi sovellusten päivittäminen on tärkeää?

Kun avaat älypuhelimesi ja siirryt sovelluskauppaan, huomaat todennäköisesti useita sovelluksia, joilla on päivitystarjous. Saatat ajatella, että ne ovat vain lisääntyneitä mainoksia tai tarpeettomia häiriöitä, mutta totuus on, että sovellusten päivittäminen on äärimmäisen tärkeää monista syistä. Sovelluksien päivittäminen ei vie aikaa hirveesti, mutta se on äärimmäisen tärkeää tietoturvan ja sovelluksien toimivuuden kannalta. Lue lisää aiheesta sovelluksen päivittäminen diginyt.fi sivustolta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *