Kun lähes koko maailma vuoden 2020 kevättalvena seisahtui, usea uskoi kyseessä olevan vain muutaman viikon etätyöjakso, joka on otettu käyttöön silkkana liioiteltuna varotoimena.Viikkojen ja kuukausien kuitenkin vieriessä ja tilanteen vaihdellessa vuoroin parempaan ja taas vakavampaan, oli monen pakko löytää uudenlaisia tapoja navigoida drastisesti muuttunutta arkea.
Suomalaisten aiemmin itsestäänselvyytenä pitämät asiat, kuten ostoksilla ja harrastuksissa käyminen, lounastreffit tai ulkomaan matkat eivät enää olleetkaan mahdollisia Suomessa – sekä ympäri maailmaa – käyttöön otettujen sulkutoimien vuoksi. Tämä on vaikuttanut luonnollisesti suomalaisten kulutuskäyttäytymiseen. Aiemmin esimerkiksi ravintoloissa, kuntosaleilla, kasinoilla tai maan rajojen ulkopuolella käytetty raha jäi kuluttajien taskuihin polttelemaan. Tarve löytää turvallisia tapoja pitää yhteyttä läheisiin ja kollegoihin, tehdä ostoksia ja löytää uusia virkistäviä ajanvietteitä kasvoi kuitenkin valtavasti. Tämä loi hedelmällisen maaperän uusille innovaatioille. Usea niistä on jäänyt osaksi monen suomalaisen arkea myös tilanteen normalisoitua.
Mitkä ovat suurimmat kuluttajatrendit?
Mitkä sitten ovat huomattavampia sulkutoimien aikaansaamista muutoksista suomalaisten kulutukseen? Yleisesti ottaen kulutustrendit ovat vaihdelleet yhdessä kehittyvien tilanteiden kanssa. Esimerkiksi vuoden 2020 alussa puhdistusaineiden ja välttämättömäksi koettujen kodin- ja elintarvikkeiden myynti nousi räjähdysmäisesti. Vaikka puhdistusaineiden menekki onkin pysynyt aiempaa korkeampana, oli kyseessä vain tilanteen alun epävarmuudesta johtuva buumi.
Tämän lisäksi ehdottomassa kasvussa ovat olleet myös kahvin ja alkoholin kaltaiset elintarvikkeet työelämän keskittyessä oman kodin seinien sisään ja baarien ja ravintoloiden ovien pysyessä tiukasti säpissä. Suomalaiset ovat käyttäneet myös huomattavasti enemmän rahaa erilaisiin vitamiineihin ja ravintolisiin, mikä käynee järkeen tilanteen luonteen huomioon ottaen. Myös kodin paranteluun on panostettu enemmän. Valtaosa ostoksista on tapahtunut luonnollisesti verkossa fyysisten liikkeiden aukiolon ollessa viimeisen kahden vuoden aikana enemmän tai vähemmän epävarmaa. Entä minkä tuotteiden menekki on sitten laskenut erilaisten sulkutoimien aikana? Kaikista suurimman tappion ovat kärsineet ehdottomasti kosmetiikan valmistajat; kun suurin osa ajasta on tullut vietettyä kotona tai videottomassa etätyöpalaverissa, eivät ihmiset ole kokeneet samanlaista tarvetta ehostaa itseään. Ulkona käytetyn ajan vähentyessä myös esimerkiksi aurinkovoiteiden myynti on luonnollisesti vähentynyt.
Muuttuneet trendit kuluttajakäyttäytymisissä näkyvät tuotemyynnin lisäksi myös tarpeessa löytää uusia ajanvietteitä. Kuten aiemmin jo mainittiinkin, rahaa ei luonnollisesti ole päästy käyttämään samoin tavoin esimerkiksi ulkona syömiseen, juhlimiseen tai harrastuksiin. Tästä syystä suomalaiset ovat esimerkiksi kiinnostuneet huomattavasti enemmän kotimaan matkailusta kansainvälisten rajojen ollessa suljettuina. Ajanvietetavat, jotka ovat yleensä tapahtuneet sisätiloissa, ovat myös siirtyneet joko ulkoilmaan tai nettiin. Kuntosalit ovat siirtäneet ryhmäliikuntatuntejaan parkkipaikoilleen juoksijat ovat siirtyneet juoksumatoilta lenkkipoluille. Fyysiset kasinot ovat nyt korvattu nettikasinot ilman rekisteröitymistä. Romanttinen treffi-ilta kumppanin kanssa onnistuu hienosti myös kotisohvalta takeaway-tilauksen tai netistä opitun uuden ja jännittävän reseptin voimin.
Ja mitkä niistä ovat tulleet jäädäkseen?
Vaikka tilanne onkin jo pitkälti normalisoitunut ja suurin osa suomalaisista on palannut tavalliseen arkeen, monet viimeisen kahden vuoden aikana omaksutut kulutustrendit näyttävät tulleen jäädäkseen. Selkein esimerkki tästä näkyy siinä, miten kuluttajat käyttävät rahaa ruokaan; kotiin tilattujen ravintola-annosten ja ruokaostosten määrä on pysynyt edeltävää korkeampana. Tämän lisäksi netissä toteutettavat harrastusmuodot ovat pysyneet suuressa suosiossa. Myös netin käyttö yleensä on pysynyt kasvussa.
On vaikea sanoa, ovatko viime aikoina omaksutut kulutustrendit tulleet jäädäkseen pidemmällä aikavälillä. Viimeaikaiset tapahtumat ovat kuitenkin ehdottomasti osoittaneet, että tämän kaltaiset globaalit muutokset vaikuttavat huomattavasti ihmisten kulutuskäyttäytymiseen. On myös selvää, että muuttuviin tarpeisiin pystytään tarvittaessa reagoimaan hyvinkin nopeasti, olipa kyseessä sitten turvallisuutta lisäävä innovaatio tai uudet tavat viettää aikaa kotoa käsin.