Miten älypuhelimen käyttö voi vaikuttaa terveyteen?
Älypuhelimet Internet Sovellukset

DNA:n vertailu paljastaa neli- ja viisikymppisten kirivän nuorempiaan kiinni puhelimen datankulutuksessa – ”Yhä enemmän koko kansan juttu”

Alle 30-vuotias aikuinen käyttää puhelimellaan mobiilidataa keskimäärin lähes 2 500 megatavua päivässä, eli yli 1000 megaa enemmän kuin 30–39-vuotias, kertoo DNA:n tekemä mobiilidatan käyttövertailu ikäryhmittäin. Yli 1 000 megan päivittäiseen kulutukseen yltävät keskimäärin myös neli- ja viisikymppiset DNA:n asiakkaat, mikä kertoo DNA:n mobiililiikennetoiminnan johtajan Cedric Kamtsanin mukaan siitä, etteivät rikkaat videosisällöt ole enää nuorten yksinoikeus.

Kuluttaja-asiakkaiden keskiarvoinen päiväkohtainen mobiilidatankulutus DNA:n postpaid-liittymillä datakykyisissä älypuhelimissa. Kuukausittainen käyttö / liittymä. Tarkastelujakso tammi–marraskuu 2023. Käyttäjä sama kuin omistaja. Kuluttajat ikäryhmittäin. Edellisvuosina raportoituihin lukuihin nähden DNA:n tietomalleissa on tehty muutoksia, joista tärkeimpänä Telenorin kehittämä globaali laitetietokanta, jonka ansiosta verkossa olevat päätelaitteet voidaan luokitella aiempaa tarkemmin. DNA

Suomalaisten päivittäin kuluttaman mobiilidatan määrä on entistä voimakkaammassa kasvussa jokaisessa ikäryhmässä. Absoluuttisesti eniten dataa puhelimillaan kuluttavat 18–29-vuotiaat –, tietenkin. Heillä datankulutus on kasvanut vuodessa 11 prosenttia ja se lähentelee keskimäärin jo 2 500:ttä megatavua päivässä.

”Datamäärää selittää se, että nuoret aikuiset katsovat älypuhelimillaan lyhyitä videopätkiä esimerkiksi TikTokissa, Instagramissa, Snapchatissa ja YouTubessa. Katselu on harvoin yhtäjaksoista, vaan datarikkaan sisällön pariin hakeudutaan purskeisesti läpi päivän. Sosiaalisen median käyttöhän on se, joka dataa kuluttaa – asiointipalvelut tai navigointi eivät niinkään”, sanoo DNA:n mobiililiiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan.

Viisikymppisetkin kuluttavat jo gigatavun päivässä

DNA:n viimeisimmän Digitaalinen elämä -tutkimuksen* mukaan ikäryhmien välillä on selviä eroja siinä, mihin dataa kulutetaan, joskin some- ja yhteydenpitosovelluksia käytetään kaikissa ikäryhmissä. Nuoret aikuiset käyttävät paljon juuri viihteellisiä sovelluksia, kuten sosiaalista mediaa sekä musiikki- ja suoratoistopalveluita, kun taas vanhemmissa ikäryhmissä puhelimen käytössä korostuvat pankkien maksusovellusten sekä kartta- ja reittipalvelujen kaltaiset hyötysovellukset. Tuorein datavertailu kuitenkin paljastaa, että ikäryhmien väliset erot pienenevät: datamäärien suhteellinen kasvu on korkeinta iältään yli nelikymppisten ikäryhmissä.

”Yllättävää on 50–59-vuotiaiden datankäytön absoluuttinen suuruus, sehän on jo gigatavun verran päivässä. Tämä kertoo siitä, että viihdesisältöjenkin käyttö on arkipäiväistymässä ikään katsomatta. Videoiden kaltaisten rikkaiden sisältöjen kuluttaminen ei ole enää nuorten yksinoikeus, vaan yhä enemmän koko kansan juttu. Seuraavien vuosien aikana vastaava hypähdys näkyy varmasti kuusikymppisten keskuudessa, ja hyvin pian sen jälkeen jo seitsemänkymppisissäkin”, Kamtsan arvioi.

Kuvanlaatu vaikuttaa datankulutukseen merkittävästi

Gigatavu vastaa selaimesta ja ohjelmasta riippuen noin 1,5–3 tunnin pituisen videon katsomista perustason SD-laadulla. Korkeammalla HD-laadulla gigan tavumäärällä katsoo videota parhaimmillaan noin puolitoista tuntia, mutta vähemmän ihanteellisissa olosuhteissa määrä voi riittää vain 20–30 minuutin HD-katseluun. Lukemat osoittavat, kuinka paljon jo pelkkä kuvanlaatu vaikuttaa datankulutukseen.

”DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan 5G-puhelimien käyttö on kasvanut kahdessa vuodessa 17 prosentista 50 prosenttiin, mikä itsessään on omiaan lisäämään datankulutusta. Esimerkiksi videoita katsottaessa dataa kuluu sitä enemmän mitä laadukkaampaa kuva on, ja kehittyneempi laitteisto mahdollistaa huippukuvanlaadun. Vaikkei siis viettäisi aiempaa enemmän aikaa älypuhelimellaan, dataa kuluu silti kiihtyvällä tahdilla paremman käyttökokemuksen vuoksi”, Kamtsan kertoo.

DNA:n 5G-verkko tavoittaa laskennallisesti noin 93 prosenttia suomalaisista heidän asuinpaikkansa perusteella, mikä tarkoittaa yli viittä miljoonaa ihmistä 239 paikkakunnalla.

*Lähde: DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimus 2023.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *